Voor professionele ondernemers


 

 

 

 

 

Welke harde én zachte noten

heb jij in je onderneming te kraken?


 

Over wat een ondernemer is of in huis moet hebben, verschillen de mening nogal. Zelf heb ik daar eindeloze discussies over gevoerd. Wie het weet, mag het zeggen. Eén ding is zeker: als je start met een bedrijfsidee en je ziet je onderneming groeien, loop je onherroepelijk tegen zaken aan waar je niet zo goed in bent. Dingen die je lastig vindt of gewoon niet kunt (helemaal niet erg!), zaken die je liever vermijdt of aan iemand anders overlaat. Zo ken ik genoeg ondernemers die een hekel hebben aan financiën, terwijl die de basis van je bedrijf vormen. Als je geen balans kunt lezen en niet weet hoe je een cashflowbegroting maakt, wordt het lastig je onderneming te laten groeien. In welke groeifase jouw onderneming ook verkeert: steeds zijn er weer problemen op te lossen, noten te kraken. Dat kan te maken hebben met ‘harde’ aspecten zoals: ¿hoe vind ik meer klanten, ¿hoe structureer ik mijn business, ¿hoe richt ik mijn salesproces in, ¿hoe vind ik investeerders, maar ook met ‘zachte’ aspecten zoals: zelfsturing, work-life balance, begrenzing (je kunt niet ALTIJD werken), van ondernemer naar manager, leiderschap, gebrek aan focus etc.

Micro

Je hebt een onderneming met minder dan 10 medewerkers. De kans is groot dat je deze knelpunten herkent:

  • ik wil meer klanten hebben maar weet niet hoe ik dat moet doen
  • hoe behoud ik mijn huidige klanten?
  • mijn kosten zijn te hoog; hoe kan ik ze terugbrengen?
  • hoe houd ik medewerkers vast, zeker in deze hoogconjunctuur?
  • ik vind ondernemen leuk, maar nu word ik ook manager, help!

Laat mij je helpen deze noten in je onderneming te kraken, bijv. door:

  • een marketing- en salesproces in te richten
  • financiële overzichten te maken die je inzicht geven in je financiën
  • je missie/visie/strategie te definiëren
  • een HR-proces op te zetten
  • je te coachen op thema’s als zelfsturing en leiderschap

1:1 coaching is hiervoor het meest geschikt.

Small

Ondernemingen tot 50 medewerkers worden tot de categorie small gerekend. De issues waarmee je te maken hebt, zijn vaak echter meer dan small. Bijvoorbeeld deze:

  • geen interne structuur en systemen of ze worden niet goed nageleefd (geen MT)
  • beloningssystemen/-structuren zijn niet op orde
  • gebrek aan focus: alles is even belangrijk
  • ondernemer delegeert niet, of te weinig
  • kosten lopen uit de hand

In 1:1 coachingsessies of in teamsessies kunnen we ons concentreren op:

  • opzetten of herstructureren van interne organisatie
  • opnieuw definiëren en aanscherpen van organisatiedoelen
  • voeren van gezond financieel beheer
  • aanpassen van je leiderschapsstijl, passend bij je organisatie
  • goed laten functioneren van het MT

Medium

Medium-size organisaties (50-150 medewerkers) bestaan meestal al een tijdje en hebben de kinderziektes overleefd. Andersoortige problemen kunnen opspelen:

  • inconsistente doelen of doelen die elkaar niet versterken
  • te weinig interne controle; controle-instrumenten ontbreken
  • conflicten tussen ondernemers en managementteam
  • ondernemer is niet in staat leiderschapsstijl aan te passen
  • wij-zij-denken en veel interne politiek

Dit gaan we aanpakken in 1:1 sessies of teamcoachingsessies:

  • conflicten tussen medewerkers en in MT
  • leren schakelen tussen verschillende leiderschapsstijlen
  • je visie en koers verder aanscherpen
  • je voert een beloningsstructuur in die het juiste gedrag beloont
  • zelfreflectie: de beste ondernemers zijn mensen die zichzelf goed kennen